Thursday 2 January 2014

Terfikir sejenak....

It happen to me masa I tengah berjalan to my office this morning. 
Rasa macam tak percaya yang I have worked almost 8 years. Rasa macam sekejap je kan. Tapi bukan itu yang menghairankan tapi berapa banyak saving dah ada dalam my simpanan. And kalau nak compare to my other friends, my salary still sangat kecik if nak compare dengan pengalaman keje selama ni.
I just thinking.. sampai bila I can deal with this kind of life.. 

Tapi jangan cakap I tak bersyukur, I always do. Setiap saat dan masa mengucapkan Alhamdulillah atas rezeki yang Allah Taala berikan pada kami sekeluarga. Walaupun cukup segalanya, ada rumah, ada kereta, parents in law yang banyak berjasa & my mama yang selalu bagi sokongan tanpa jemu antara yang paling I bersyukur sangat. Tapi apa yang perlu I buat untuk membalas balik kasih sayang & pengorbanan diorang tu. Itu yang buatkan I terfikir setiap hari. 

Adakah I mampu nak pakai kereta mewah macam ni kalau mengharapkan gaji yang 4 angka ni? Sampai bila? Bila lalu dekat BMW showroom selalu cakap pada diri sendiri I have to do something to make my dream come true.. 
Tapi macamana?? Sampai la I jumpa dengan my partner, Wahida Ghazali yang memperkenalkan I dengan Biznes with GLAM.. bisnes yang sangat menarik kerana semuanya menggunakan kuasa social media yang tengah hangat pada zaman ni. Zaman siber.. 
Alhamdulillah, jalan ke arah financial freedom dah nampak and I sedang menuju ke arah itu. And work more harder sebab nak dapatkan "Car Fund". Apa tu?? Kereta percuma or ertikata lain, monthly payment untuk kereta baru tu nanti akan dibayar oleh syarikat Hai-O. Bestkan!! Rasa nya kalau keje dengan company sekarang ada tak diorang nk offer macam ni.. memang takkan terjadi la kan...




Rasanya mampu tak kita nak spend dalam RM20k semata-mata nak pergi melancong to Europe. Even kita nak tunaikan umrah pun kita masih sibuk menyimpan duit bulan-bulan. Betul tak? It happen to me. Memang takkan penah bermimpi akan menjejakkan kaki to negara-negara luar selain Asia. 
Kalau setakat Bandung, Bangkok, Singapore itu dah biasa pergi. Tapi believe me ada jugak kawan2 kita yang tk pernah naik kapal terbang kerana kesempitan duit kan. 

Hanya dengan buat biznes with GLAM kita akan berpeluang untuk rebut tiket PERCUMA mengelilingi dunia. Ye semuanya PERCUMA!! Hanya perlu bawa duit belanja, passport & diri sendiri. Penginapan, makanan, pengangkutan semuanya PERCUMA!! Alangkah indahnye hidup kita. Cuba fikir kalau tempat kita bekerja sekarang ada ke reward kita dengan pakej macam ni setelah siang malam kita buat keje. Memang takkan la.. even nak naikkan gaji kita pun fikir 100x.. 



I admit keje apa yang tak stress. Semua pun sama je. Even makcik cleaner pun stress kekadang. Sampaikan satu tahap I terfikir, dengan keje yang banyak, stress, persekitaran keje yang merimaskan, this is it!! I have to do something. I perlu cari jalan keluar dari semua ini. I nak keje yang I tentukan pukul berapa I want to start. And I da nampak my friends yang dah buat this biz full time memang life diorang sangat awesome. 
Start keje at 1pm. After dah uruskan anak-anak & house, baru lah keluar meet up client atau pun sending products kt customer. I memang looking forward to have life macam ni. And I believe hanya dengan fokus to my business, I can achieve my dreams. Boleh spend time more with my kids yang sedang membesar & boleh organise my jadual bekerja. 
Semoga apa yang dihajati akan dipermudahkan oleh Allah Taala. 
Usaha & doa sangat penting. Semuanya kene seiring - dunia & akhirat. 

Kita hanyalah merancang, tapi semestinya Allah yang akan menentukan. Yang paling penting kena yakin dengan kebolehan diri, kena sabar, kena kuat dalam hadapi cabaran & yang paling penting kena muhasabah diri sentiasa. Follow mereka yang dah berjaya. Ilmu juga sangat penting kalau nak berjaya dalam apa jua lapangan pekerjaan. In sha Allah. 

ILMU + BERTINDAK + RUJUK = KEJAYAAN. 

No comments:

Post a Comment